דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לזהות שקר - פוליגרף אנושי 

מאת    [ 18/02/2007 ]

מילים במאמר: 1297   [ נצפה 8411 פעמים ]

כל אחד מאיתנו יודע לשקר בטבעיות מבלי להתפס. אבל מה יקרה כאשר מספרים לך שקר ואתה רוצה לדעת את האמת? האם בת זוגתך באמת יצאה לסרט עם חברה, או שמא זה היה האקס המיתולוגי? החבר הכי טוב שלך באמת היה בחו"ל ביום ההולדת שלך או שהוא שוב שכח את מועד השמחה? האם סוחר הרכבים נתן לך מחיר הוגן או שהוא מנסה לסחוט ממך עוד כמה אלפי שקלים?

אם לא תקשור כל "חשוד" למכשיר פוליגרף (או שתשקה אותו עד שלא יוכלו להבדיל בין שקר לאמת), אתה עלול שלא לדעת את האמת לעולם. אלא אם תדע להבחין באפו המתארך של פינוקיו על ידי אבחון נקודות המפתח בהתנהגותו של שקרן ממוצע (הערה: הדברים אינם נכונים בהכרח כאשר המדובר על עורכי דין או פוליטיקאים).

נעים להכיר אותך

לא חייבים להיות שקרן בכדי לזהות שקרן. מה שכן, חשוב מאד לדעת לזהות את השקרן הפוטנציאלי. ניתן להניח כי תמיד תוכל לדעת עם בת הזוג או חברך הטוב משקרים, תמיד תוכל להמר אודות אמיתות דבריו של עמית למקצוע ומעבר לכל, זכור כי מטרתו של סוחר רכב הנה להרויח עוד כמה אלפי שקלים על חשבונך.

בכדי לדעת מתי משקרים לך בפנים, עליך להכיר את אותו אדם היטב. אם התנהגותה של בת הזוג אינה שגרתית, זהו בהחלט סימן לכך שהיא מסתירה משהו מתחת לכובע או בתוך התיק החדש שרכשה.

לדוגמא, נניח כי בת זוגך הנה אשה נמרצת, מלאת שמחת חיים הנוטה לדבר במהירות רבה. הערב, כשהיא יושבת מולך, ידייה שלובות והיא מדברת לאט מן הרגיל. התנהגות יוצאת דופן זאת להעיד על כך שאתה אינך יודע הכל. מעבר לכך, חברתך אינה נוהגת להסתכל בעיניים בעת שיחה. היום, במהלך השיחה עמה הבחנת איך מבטה קודח את אישוניך. סביר כי בשלב זה תרצה להמשיך לחקור ולהוציא ממנה את האמת.

התנהגותו של שקרן נוטה להיות לא רגילה מאחר והוא אינו רגוע, חש תחושת אשם, או מאמץ את מחשבתו בכדי לפתח שקר חדש במהלך השיחה עמך.

שפת גוף

בכדי לזהות שקר עליך להשתמש בהתנהגותו הטבעית של אדם כמדד לרמת האמת שבדבריו. כאשר מדובר על קריאת שפת גוף, ישנם כמה מחוות ומאפייני התנהגות, אשר בעזרת התבוננות בהם ניתן לזהות שקרים, כל עוד הם שונים מהתנהגותו הנורמלית של אותו אדם:

- תנועת עיניים (בתדירות גבוהה).

- הצלבת ידיים.

- תנועת גפיים מתמדת, חוסר מנוחה.

- עיניים מתמקדות לימין (מעיד על שימוש בצד היצירתי של המוח).

- עיניים ממוקדות בחפץ מסוים.

- שפשוף עיניים.

- עיניים פקוחות לרווחה או סגורות למחצה.

- רגליים שלובות בזמן ישיבה.

- כפות הרגליים אינן יציבות על הרצפה בעת ישיבה.

- החזקת חפץ, קרסול, ברך או חלק אחר של הרגל המוצלבת בעת ישיבה.

- נגיעות באברי הפנים כגון, שפתיים, לחיים, צוואר, אף, פה וכדומה.

- משחק בשיער.

- נגיעות באוזניים.

למדנו להעריך כי אדם שאינו מישיר מבטו ואינו מסוגל להביט בעיניו של בן שיחו, משקר. למרבה ההפתעה כלל זה אינו תמיד תקף. רובנו הורגלנו להביט ישר אל תוך עיניו של שותף לעסקים, או מתמודד בתחרות ספורט כלשהי, על מנת לחדור אל תוך ראשו (לעיתים כחלק מלוחמה פסיכולוגית). לכן אין להסתמך על כך שאדם שאינו מביט אל תוך עיניך משקר.

רשימת המחוות הנ"ל מלמדת כי שפת הגוף של השקרן צועקת "אני לא מאמין לדברים שאני אומר!"

רמזים מילוליים

ניתן להסתמך על שפת גוף כאינדיקציה חלקית לחשיפתו של שקר, אך מחוות לא רצוניות (תת מודע), אינן מהוות מדד אמין בכל פעם. בשלב זה עליך להיות בלש, להרכיב עוד חלקים בפאזל, תוך שימוש במילותיו של החשוד בשקרים.

חזרה על שאלה

אם עומד מולך שקרן גרוע שנתפס עם המכנסיים למטה, הוא ינסה להרוויח זמן בכדי לאלתר או להמשיך לשקר. אם התשובה שקיבלת היא משהו בסגנון של: "מה עשיתי אמש?... אהה, הלכתי לסרט" או "עם מי הלכתי לסרט?...אהה, הלכתי עם שלומי, בן דוד שלי", כדאי מאד שתמשיך לחקור ולחפש את האמת.

היסוס

אלא אם כן מדובר בשחקן מקצועי, שקרנים נוטים לגמגם או להסס מתוך אשמה או מחוסר יכולתם לאלתר.

מידע רב יותר מהמבוקש

מצידו השני של הספקטרום, שקרן עלול להיות פרנואיד לחלוטין לגבי העובדה שהוא משקר ולכן ימסור מידע רב יותר, מאשר ביקשת לקבל. שקרנים יודעים כי שקרן טוב יספק כמה שיותר פרטים בכדי להראות תמים ואמין. מכאן נובע כי ברגע שעמיתך לעבודה יספר לך שהוא מעולם לא קיבלת את הודעתך הדחופה, אבל קיבל איזה הודעת אס.אם.אס שגרמה לו לצחוק והזכירה לו את אותו הלילה ש... אולי כדאי שבשלב זה תכוון את חברך ותחזיר אותו אל נושא השיחה. אל תהסס לשאול שאלות.

מתגונן? אני לא מתגונן!

יתכן כי חברך (השקרן) הנו פרנואיד, אך כשהוא יתחיל להתגונן כתגובה לשאלות שלך, לדוגמא: "מי רוצה לדעת..? למה אתה שואל אותי את השאלות האלו? אני לא אכזבתי אותך מעולם!" - זהו בדיוק הזמן להמשיך לשאול שאלות בנושא.

חוסר עקביות

אם חלקים בסיפור ששמעת זה עתה אינם מתחברים, פשוט בקש הבהרות. אל תהפוך לתוקפני אך דאג לקבל הסברים.

מילת הכבוד שלי

התגוננות קיצונית עלולה בהחלט להוות הודאה באשמה. כך שברגע שתשאל את החברה שלך מהו הסימן הסגול על הצוואר שלה, והיא בתגובה תספר כי החתול של השכנים נשך אותה הבוקר ותוסיף בחביבותה משהו כמו: "לעולם לא אשקר לך"... "תאמין לי"..."אני רצינית"..."בכבוד שלי" - דע לך ידידי, כי יש לך עסק עם אשה העושה ככל שביכולתה על מנת להרגיש טוב יותר עם עובדת היותה שקרנית.

האינטואיציה אינה טועה

לעיתים קרובות אינך זקוק לרמזים שיצביעו על שקרים, האינטואיציה שלך עשויה להספיק. אם יש לך תחושה מוזרה בעניין מסויים,
תן לצד השני להנות מהספק, עד שתשיג הוכחות לכך שהוא שקרן. בכל מקרה, אל תחשוש לחקור ולהגיע לאמת בכוחות עצמך.

זכור כי קל יחסית לזהות אם אדם שאתה מכיר היטב (או לפחות סבור שאתה מכיר) משקר. התבונן בשפת הגוף ובמחוות השונות ובמקביל הייה קשוב למה שהוא אומר ולדברים בהם הוא רוצה שתאמין.

המלצתי לך, לאחר שאתה בטוח כי חברך משקר, אל תמהר לצעוק "שקרן שקרן", לך איתו, שחק במשחק שלו. השקרן לא ידע כי משחשפת את דרך השקרים שלו, תוכל לדעת את האמת בכל עת ולחשוף כל שקר.
יניר לוין הנו מנהל משרד חקירות פרטיות מוביל ומקצועי. המשרד מתמחה בביצוען של חקירות מורכבות ואיסוף מודיעין עסקי, בדיסקרטיות מלאה ותוך הקפדה על חוקי מדינת ישראל. לפרטים נוספים אודות תחומי פעילות המשרד, ניתן לבקר באתר הבית בכתובת: http://www.mypi.co.il/
באתר המשרד פועל פורום חקירות, המנוהל על ידי חוקרים פרטיים לצד עורכי דין מובילים, הנכונים לסייע לכל גולש ולהעניק יעוץ משפטי ראשוני ללא כל תשלום: http://forums.mypi.co.il/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב